Tuesday, August 4, 2009

Biskut Sarang Semut

dah dekat pose kan... nasib org dah habis ganti pose..so layaklakan nak ckp psl raya ni... he..he.. dulu bulan pose je, org dah sibuk buat biskut sarang semut ni... tapi sejak 3 thn yg lepas.. org dah tak buat... 3 thn lps off course la.. sebab org deliver danish... tp lepas tu buku resepi org hilang... buku tu ada kat Trg.. buku tu org punya ,segala resepi ada dlm tu... kek moist chocolate yg org dpt dr kwn org..kek ni mmg best... siap adik org buat jualan la... tapi resepi dah hilang... mcm nak nangis je bila buku ni hilang.. buku ni amat laris dikalangan family kita org... kejap buku ni terbang kat rumah org tu..kejap kat rumah org ni.. mau tak hilang... tak sempat buku tu nak terbang ke kl je.. kalau tak mesti buku tu tak hilang... wa...wa.. sedihnya bila ingat buku tu dah tak de... br2 ni kak ngah(adik org) ckp, long buku resepi tu dah jumpa.. org punyala suka.. bolehla org buat biskut sarang semut org balik.. boleh org buat kek coklat balik... tapi bila tanya mama.. mama pun blur.. manada jumpa buku tu.. wa..wa sambung sedih balik...

Ntahla org rs org buat biskut tu biasa2 je.. tapi ramai yg suka.. pernah member2 opis suruh org buat jualan untuk raya.. tak kuasala wehh... org cuma buat untuk rumah mama, rumah org & rumah mak mertua org je... dan kadang2 org buat sikit untuk my good freind..sebab dia pun suka biskut ni... mak mertua org pun tanya nape tak buat biskut sarang semut tu dah... mak resepi dah hilang... wa.... ntahla nape ramai yg suka biskut tu..agaknya org buat dgn ikhlas kut..dia jd lebih sedap..ha..ha..

tadi duk belek2 kak liza nyer blog jumpa resepi ni.. org copy..sebab kalau org simpan kat lain org tak jumpa cari...

BISKUT SARANG SEMUT
Bahan

250 gm butter
100 gm gula halus
350 gm tepung gandum.....]
100 gm tepung jagung.......] di ayak
1 biji kuning telur
1 s/teh esen vanilla hiasan
Sedikit coklat rice
sedikit manik gula kecil(warna-warni)
secukupnya paper-cup kecil

Cara
1. Pukul kembang butter dan gula.
2. Masukkan kuning telur dan esen vanilla dan gaul rata.
3. Masukkan tepung dan gaul rata.
4. Parutkan adunan kedalam mangkuk kecil dan sudukan kedalam paper-cup.
5. Taburkan coklat rice dan manik gula kecil.
6. Bakar dalam oven dgn suhu 180’C sampai masak (anggaran 15 minit). 7.

Sejukkan dan simpan dalam bekas kedap udara.

tapi org biasa buat...bila dah jd adunan org buh dlm frezer.. pah tu bila org nak buat, keluarkan dan org br parut... tp kebanyakkan resepi tak yah buh dlm frezer pun... sebab tu kut sedap.. ha..ha..gila berlagak lg ni...dah ada resepi org nak tryla.. plak..tp org tak suka pakai manik kaler2 tu org ganti dgn almond cincang.. tryla..ya...


p/s kak liza tq for the resepi...

update: org br ty mama..dah jumpa dah buku resepi tu ada kat rumah adik org yg no 3 tu... uiihhh sukanya org... sila jgn buat hilang lg harta itu...


2 comments:

arnirina said...

ni feveret sy..tapi cukup malas nak buat.

anna said...

nt akak buat byk2 pehtu bg kwn2 sket ek..hehehe