Sunday, November 28, 2010

Bekang Terengganu

Ni la.. salah satu kuih asli terengganu... bekang..bukan bekeng..bekeng tu garang... kalau makan bekang, takkan jdkan org tu bekeng...tapi kalau tak dpt makan mungkin org tu akan jd bekeng...ha..ha..ha.. apa ko mengarut ni... gambar hasil kidnap dr member org kat fb...TQ jaja..

kalau org ada masa, org mesti nak cari kuih ni...kalau blk trg.. ntahla.. setau org ada satu tempat je yg jual bekang ni...kat bukit besar... pastu mak aii..ramai gila org queue nak beli ni...ms org balik dulu, kebetulan adik org ada no tepon dia..so bolehla order dulu tak de la tunggu berjam...
Mau tak lama org menunggu..ni je acuan dia...masak guna dapur kayu..tu yg buat lg sedap tu... yg ni yg dah msk..nak angkat..
 ni..baru nak masak...
 tadaa... dah siap... kuih tradisional ni kalau tak de org generasi baru ni belaja..rsnya pupus je..byk dah mknan asli hilang mcm tu je... sebab org tak berminat nak warisi..eceh bebel la..plak... org pun sama...nak buat malas..belaja malas.. ns dgg tu..nama je cucu tokey ns dgg..tp haram tak pandai buat ns dgg.. oit2..jgnla..bgtau org lain tau... yela..yela...org sedang berusaha ni nak belaja buat ns dgg...tp tak taula.. bila..org nak buat...nak je la...he..he...
ni plak kuahnya..yg kecoklatan tu versi manis...tp takdela..manis sgt..manis2 buah je... yg putih tu versi lemak... org tak brp sgt yg lemak ni... sedap yg manis tu... ala tetiba org t'igt plak.. sedapnya...


UPDATE
disertakan resepi bekang ini..setelah digoogle resepi ibu


UNTUK MEMBUAT KUIH BEKANG


1kg tepung beras
air 1 ½ liter
4 biji telur ayam


UNTUK MEMBUAT SAMBAL IKAN.

1kg ikan kembung@selayang
1 biji kelapa parut
300g bawang merah
2 inci halia


UNTUK MEMBUAT KUAH LEMAK KUIH BEKANG.

1 biji kelapa (santan)
1 cawan tepung beras
10 ulas bawang merah (dimayang)
1 sudu halba
½ inci halia (dihiris halus)
garam secukup rasa


UNTUK KUAH MANIS.

1 cawan tepung beras
4 keping gula melaka(kecil)
2 cawan air



Cara:

cara - cara membuat kuih bekang.
tepung beras dibancuh dgn air dan telur.bancuh hingga sebati.kemudian bakar didalam acuan kuih baulu.



cara memasak sambal ikan.

ikan direbus dan ambil isi sahaja.
Kemudian santan kelapa,bawang merah dan halia digoreng hingga kering seperti membuat serunding.



cara membuat kuahlemak.
bawang merah,halba,tepung beras,halia dan santan dimasak hingga pekat.
masukkan garam secukup rasa.


cara - cara membuat kuah manis.

tepung beras,air dan gula melaka dimasak sehingga pekat.


3 comments:

wida said...

salam perkenalan. kena cari kedai org jual bekang ni..panas2 dr oven..hehe

Anonymous said...

blh bg no phone org wat bekang ni x?ambo tgh mengidam nk mkn.biasa g beli kt jalan pasir pnjg tp dh 2 hr berturt g cri kedai tu tutup sokmo...huhu mengidam kuih bekang...mmg jd bekeng xleh mkn kuih bekang..hehe

Cahaya hidupku said...

Salam kenal....saya baru dapat resipi dari kawan mak saya....dulu mak saya jual...tapi sorang anak x belajar, femes dulu bekang che nik...nak g cari acuan..la...thank you for sharing d info